الأربعاء، 11 مايو 2011

ماذا يحدث .. عندما يحاول البلطجية والمهوسون والعاهرات ان يحكما مصر

ماذا يحدث .. عندما يحاول  البلطجية والمهوسون والعاهرات  ان  يحكما  مصر 

طفح الكيل وباتت مصر على بعد خطوه واحده من تفجر حرب اهليه بين شعبها . بل ان ماحدث فى امبابه هو بروفه مصغره لهذه المأساة التى يريدون ان تحدث فى مصر. ان  ما حدث فى امبابه هو المشروع  التجريبى لتخريب مصر

واصبح الصمت جريمه بل خيانه .. فى حق الوطن والشعب والامه .. فعندما تتحول قصه امراة متزوجه عشقت رجلا ايا كانت ديانه كل منهم وتترك بيتها وزوجها للهرب معه  . فان هذا السلوك  ديننا الاسلامى يرفضه بل ويحرمه  والدين المسيحى يحرمه ويرفضه  . ولنكن اكثر شجاعه ونسائل انفسنا بكل شجاعه  امن اجل عشيق وعشيقته يخربون مصر عن ماذا يدافعون هؤلاء المرضى قالوا انها زوجته وكذبت هذه العشيقه ذلك بصوتها على شاشات التلفزيون وفى حوارها بقناة الجزيرة مباشر قالت انها غير متزوجة ما هذا العار  يا من يطلقون عليكم  سلفيون أو جماعا ت مصر الدينية وأى اسم تطلقونه على  انفسكم  بالفعل يالا العار عندما تدافعون عن خلوه رجل بامراة ليست زوجته بل زوجه رجل اخر امرأة بقيت مع غريب عنها بدون زواج عدة شهور من 15/9 الى 01/03  هذا ما قالته هذه المراة فى قناة الجزيره مباشر نصا كما يلى :

مقدم البرنامج :   انت متجوزه يا ست عبير   متجوزه حد مسلم
         صمت بدون رد مما دفع مقدم البرنامج لاعادة السؤال مره   اخرى        
      عبير           :  ايوه
مقدم البرنامج :  ست عبير سمعانى ولا مش سمعانى
مقدم البرنامج  : ( يعيد السؤال للمره الثالثه )
                    انت متجوزه حد مسلم ولا مش متجوزه اصلا
عبير    :       لا لسه
مقدم البرنامج :    لسه مش  متجوزه
عبير            :    ايوه لسه متجوزتش
مقدم البرنامج   :   انت عندك  علم ان فيه  واحد اتصل  وقال ان مراتى  محجوزه جوه الكنيسه  ولا لا
عبير           :  ايوه علشان احنا مستنين ان شاء الله  بعد ما  ها أخلص من جوزى المسيحى هنتجوز  مع بعضينا
احد ضيوف البرنامج       يبقى متجوزه
مقدم البرنامج        يبقى متجوزه  انت  متجوزه واحد مسيحى خلاص متى ما اسلمتى سقط هذا الزواج  يعنى ده معروف لكن انتى مش متجوزه حد مسلم حتى الان
عبير     لا
وعندما يسائلها مقدم البرنامج عن خطفها واحتجازها جاء الرد غريبا وعجيبا فهى
ليست مختطفه ولا مجبره  ولكنها فى نفس الوقت محتجزه وهى ايضا  كانت خائفه
من المسلمين  خائفه ممن اسلمت بدينهم وستتزوج  مسلم  يال العجب والان هى

خائفه
من المسيحين 
قالت ودونى دير وفجاه انقلب الدير لبيت واسع وفى  رسالتها الاولى
تقول انها كانت فى بيت على شمال الكنيسه الكنيسه على اليمين
والبيت على الشمال

 ماهذا العبث بنا الا تتقون الله  ابدا الا تستخدمون عقلوكم ابدا  وهذا
نص الحوار
 
عبير   الو
مقدم البرنامج   سيدة عبير هل تسمعيننى
عبير    ايوه معاك

مقدم البرنامج :  سيدة عبير ماذا حدث تحديدا   هل انت اولا امراة مسلمة ام امراة
مسيحية
عبير :   لا اخلاص انا  نصران  انا اسلام  واخترت دين الاسلام
مقدم البرنامج  :    انتى كنتى امراة مسيحية واخترت دين الاسلام
عبير:     ايوة
مقدم البرنامج :  اين كنتى تعشيين هلى تعرضتى للاختطاف
عبير:   هو ه  فيه .. هوه مش اختطاف هيه فيه ناس دلت على المكان اللى كنت
قاعده فيه وخدونى
مقدم البرنامج :  المكان ده كان فين اصلا يا ست عبير
عبير :    كان فى ورور
مقدم البرنامج :     فين
عبير :       وروره

مقدم البرنامج  :   وروره فى محافظة ايه فى مصر
عبير  :          مركز بنها
مقدم البرانامج :    فى مركز بنها
عبير  :        ايوة
مقدم البرنامج :   طيب مين دل مين يعنى ناس مسيحين دلوا على مكانك مثلا
عبير :     لا ده شخص مسلم  واحنا لما نزلنا علشان نعمل  اشهار  نزلنا على عنده
بس هيه ظروفه الماديه كانت مش كويسه وعمل كده علشان ياحذ الفلوس
ما رأيكم دام غلبكم  الذى تريدون نشره على شعب مصر
مقدم البرنامج:    رحت ازاى الكنيسه
عبير  :     اهلى خدونى  يعنى 
مقدم البرنامج :  اهلك خدوكى اهلك مين بالظبط  والدك مثلا
عبير  :     ايه
مقدم البرنامج :     اهللك مين بالضبط والدك مثلا هو اللى  احتجزك فى الكنيسة  
وداكى الكنيسه
عبير  :    لا لا يعنى  هما اهلى وخلاص

مقدم البرنامج:  هما اهلك ودوكى الكنيسة   مـمن من شهر 3
عبير  :      ايوه
مقدم البرنامج:  ولا من شهر كام من شهر 3 اللى فات
عبير  :    ايوه
مقدم البرنامج:  من شهر 3 اللى فات وانت محجوزه فى الكنيسه


عبير :   ايوه بس مش فى مكان واحد انا كنت فى اسيوط  انا نزلت اسيوط واتنقلت من
مكان لمكان لحد وصلت مصر وصلت مصر 01/05تقريبا يعنى ف دخلت كنيسه مارى مينا
 وادونى فيه ديرتبع الكنيسه فقعدونى فيه يعنى
مقدم البرنامج:   فى الكنيسه دى
عبير  :  لغايه يوم الحد
مقدم البرنامج :  فى الكنيسه دى  انت اللى عايشه هناك ايه اللى كان بيجرى بالظبط
عبير  : مفيش اى حاجه وانا   قاعده جوه البيت ايه  عادى بيت طبعا واسع وكبير
كنت بانزل واطلع فيه عادى مفيش ايه مشاكل بس باب مكنتش اقدر اطلع شباك او
بلكونه انا ابص  على الشارع
مقدم البرنامج  :   كان مسموحلك تشيلى موبيل يبقى  فيه تليفون جنبك
عبير  :  لا لا هو مثلا يعنى بلاش الحاجه ديه
مقدم البرنامج :  طيب امال  انتى اتصلت ازاى بالعالم الخارجى وعرفوا منين انتى
موجود جوه الكنيسه
عبير  :  عادى يعنى طيب ما هو ممكن حد يشوفنى  مثلا  وانا داخله الكنيسه أو

وانا
ماشية فى الشارع داخله الكنيسه
مقدم البرنامج :    تس ( تعجب ) انتى بتخرجى الشارع ولا ما بتخرجيش الشارع
عبير  :   لا انا مش باخرج بس انا جيت من اسيوط دخلت الكنيسه  ده كله فى

الوقت
ده كله راكبه مواصلات من اسيوط لحد الكنيسه  محدش شافنى محدش تعرف عليه
نهائى
              (  اصوات متداخله  )
مقدم البرنامج :  انا باسائلك  كنت لوحدك  كان فيه حراسه عليكى  كان  حد خاطفك ولا
كان بارادتك  تماما الكلام ده   
عبير   :  لامحدش كان خاطفنى ووو وبرضه  كان يعنى موقف انا  اتحطيت فيه

لازم
ان انا
مقدم البرنامج :   لازم ايه
عبير :   عادى لازم ان انا اسمع  اسمعهم
مقدم البرنامج :  لا انا فيه نقطه انا مش فاهمها انتى موجوده داخل الكنيسه بارادتك

ولا
رغما عن ارادتك  غصب عنك ولا بمزاجك
عبير  :   بلاش  بلاش الرد على السؤال ده
مقدم البرنامج :  بلاش الرد على السؤال ده ماهوه السؤال ده  اللى سبب الفتنه 

نفسها 
ما هو انتى لو بمزاجك يبقى مفيش حد من حقه  يروح يطالب بانك تخرجى من

الكنيسة
مقدم البرنامج :  يعنى انتى شايفه ان السؤال ده مش مهم الرد عليه   امال ايه

المهم فى
رايك
عبير   :  يعنى واحده  يعنى انت ترد عليه بنفسك  يعنى واحده اسلمت وانتهى 

الكلام
يبقى ازاى  هيه داخل الكنيسه بارادتها
مقدم البرنامج:  يبقى مش بارادتك    يبقى مش بارادتك طيب انتى فين دلوقتى او

انتى
دلوقتى موجوده بحريه مثلا ولا محتجزة برضه
عبير  :    لا طبعا يعنى انا كنت الاول  مع الاخوه المسيحيين   كنت  خايفه من
الاخوه المسلمين  دلوقتى مع الاخوه المسلمين خايفه من الاخوه المسيحين  معرفش ايه
اللى بيدور بره
مقدم البرنامج : يعنى انتى دولقتى مع  المسلمين
السيده موجوده مع المسلمين ولكنها لا تعرف مصر اساسا لكنها عرفت تذهب لهؤلاء

المسلمين  ولا تعرف ان تذهب للنيابه  لان المسلمين الذين تعيش بينهم لا يعرفون مصر

كلمات كلها  كذب وخداع للسذج من هذا الشعب  وهذا ماقالته  هذه السيده انها عار

على الاسلام وعار على المسيحية   وهى لا تعرف كيف عرف الناس بمكانها مع انها

فى

حديث اخر تقول انها اتصلت بياسين ثابت وقالت له انا فى المكان الفلانى وانا عايزه

ارجعلك  و عرفته مكانها بينما فى اتصالها مع الجزيرة و قبل ما تغلق الخط قالت انا

ماعرفش هم عرفوا مكانى منين و انها لم تتصل باحد فلم يكن معها موبيل

ولكن فى رسالتها الاولى تقول اتصل على ياسين ثابت وكلمها على الموبيل رئيس

المباحث

 ولنستكمل الحوار

مقدم البرنامج         طيب ما رحتيش النيابه ليه

عبير  : طيب وانا هاعرف فين فالنيابه علشان انا كنت   انا  اساسا معرفش حاجه
فمصر كل اللى اعرفه اعمله انا انا مشيت من المنطقه اللى فيها الشوشره دى
قدم البرنامج    طيب انتى   مش هتتتقدمى مالكيش رغبه تتقدمى للنيابه وتحكيلهم
الحكايه دى
عبير : انا معرفش  النيابه هتحكم عليه بيه  الظروف دة كلها  اللى حصلت  انا
مذنبيش  انا ولا بايدى اللى ماتوا ولا اللى  اللى  فى المستشفى
مقدم البرنامج     طيب  يبقى النيابه هتحكم عليكى ليه  انتى مالك
مقدم البرنامج      ست عبير سمعاتى ولا مش  سمعانى
عبير       ايوه
مقدم البرنامج        سمعانى
عبير                حضرتك  يعنى مش   كفايه علشان  يعنى  الظروف تعبانه  وكده
مقدم البرنامج      مش عايزة تكملى يعنى
عبير     ايوه
مقدم البرنامج      طيب بس قولينا حاجه واحده انتى قعدت فى كنيسه مارى مينا كام يوم
عبير                من 01/05لحد الحادث
مقدم البرنامج      من 01/05لغايه  دلوقتى  بلغتى امتى ان انتى  موجوده  فى كنيسه
مارى مينا
عبير         ما بلغتش  ما بلغتش
مقدم البرنامج       امال الناس عرفت ازاى انك موجوده فى كنيسه مارى مينا
عبير        معرفش
مقدم البرنامج     انتى لا تعلمين
          (  قطعت عبير الاتصال   )
مقدم البرنامج       انقطع الاتصال مع  او هى اغلقت الخط مع السيدة التى تقول
انها عبير طلعت فخرى

  امن اجل هذه المراة  تحرق مصر  وتحرق الكنائس ويتم الاعتداء على شعب
مصر . ولن اقول اقباط مصر  فهم جزء من هذا الوطن فهم مواطنين مصريين .
نعيش سويا وندافع عن مصر سويا وما بيننا لا يفرقه الا الموت ... عندما يستغل
مجموعه من المهووسين هذه الحادثه التى لا تشرف احد لاشعال نار الفتنه الطائفيه
لتخريب مصر والجميع يقف ويرى

من يتصورون انهم دوله  داخل الدوله فيقومون بالتوجه للكنائس للتفتيش او
يطليون تسليمهم اشخاص معتبرين انفسهم الحكومه والنيابه والقضاء  ونتركهم
يفعلون ما يشاءون ونحن صامتين فهذه جريمه فى حق شعب مصر ان هؤلاويسمع
ويصمت فنحن نرتكب جريمه الخيانه لوطنا جريمة فى حق الشعب المصرى  يجب
ان تواجه بالحسم والقوه ولاتهاون فى مواجهه المسئولين عنها سواء من دعا
وحرض وشارك فيها  ان ء الذين ارتفع صوتهم  ويسميهم البعض بالسلفين الان
كانوا اكثر المدافعين عن النظام السابق بل ان جزء كبير منهم كانوا يعملون مرشدين
لامن الدوله السابق

فيا احرار مصر لا تسمحوا لهم بشق الوطن لا تسمحوا لهم باشعال نار الفتنه
الطائفيه والى التيارات الاسلاميه  الذين يروجون لنا انهم ضد الفتنه الطائفيه  فليكن
رايهم واضحا واخص بالذكر الاخوان المسلمين فان تصريح المرشد العام للاخوان
المسلمين  كما نشر على موقع الاخوان المسلمين على لسان  مرشدهم  وجاء فيه
وقال على هامش احتفالية قسم العمال بجماعة الإخوان المسلمين بعيد العمال مساء
اليوم، بقاعة المؤتمرات في الأزهر الشريف: إن الإسلام أمرنا كمسلمين بالحفاظ
على دور العبادة، كما يرفض كلَّ الرفض أي يد آثمة تمتد إلى دور العبادة، سواء
كانت مسيحية أو إسلامية.
لا يكفى يا فضيلة المرشد اذا كنتم صادقين فليخرج البيان من مكتب الارشاد موضحا
موقفكم كاملا وواضحا  فى هذا الامر فكل التصريحات والمكلمات التى تخرج من
افواه  قياداتكم فى الصحف او على القنوات الفضائيه  هى للاستهلاك المحلى وكل
عضو فى الاخوان يعرف ذلك اذا كنتم صادقين فليصدر مكتب الارشاد موقف محدد
يتم التعامل على اساسه مع الاخوان

والى جيش مصرى انتم الدرع الحامى لمصر لا تنتظروا القادم فانهم يخططون
لتدمير مصر التقى الجميع من فلول النظام السابق والمهوسون على هدف واحد هو
ان تشتعل مصر اوقفوهم من الان بلا رحمة  فمصر اماته بين ايديكم انتم جيشها
الوطنى الباسل
مقطع اليوتوب الذى تحدثت فيه عبير للجزيره


رساله عبير الاولى قبل مكالمتها مع الجزيرة


مفاجأة من جريدة الشروق

 
عبير قدمت نفسها للجنة الاشهار بالازهر الشريف على انها انسه




 
 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق